ویرایش کنید

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

اطلاعات تماس

 خواص ماهی؛ چرا باید بیشتر برای سلامت بدن ماهی بخوریم؟

ماهی ها، ارزش غذایی خیلی بالایی دارند و انواع مواد مغذی، مفید و ضروری را می توانید در این گروه خوشمزه غذایی پیدا کنید. خواص و فواید ماهی بسیار است و ماهی، بهترین منبع اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین و ویتامین D که برای بهبود عملکرد و تقویت مغز، سلامت چشم و ۱۰ مورد بخصوص دیگر مفید است. با گنوپودر همراه باشید تا درباره فواید ماهی بیشتر بدانیم.

چرا ماهی ارزش غذایی بالایی دارد؟

همه ماهی ها برای سلامت بدن انسان مفید هستند که بسیاری از مردم، چه در ایران چه در کشورهای خارجی، به میزان کافی و مورد نیاز، از آنها استفاده نمی کنند. یُد، انواع ویتامین ها مانند ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین D، آهن و از همه مهم تر اسید های چرب امگا ۳ از ویتامین های موجود در ماهی ها می باشند. اما این میزان با توجه به انواع ماهی و البته نوع پرورش ماهی متفاوت است.

به طور مثال، ماهی های چرب که مفیدترین ماهی ها در این دسته بندی هستند، مثل ماهی قزل آلا، ماهی تُن و سالمون. در این ماهی ها، چربی به وفور یافت می شود. ویتامین D هم یکی دیگر از ویتامین های موجود در این ماهی هاست که بسیاری کمبود این ویتامین را دارند.

امگا ۳، معروف ترین بخش خواص ماهی می باشد. اسیدهای چرب امگا ۳، برای کارکرد درست و سالم بدن ما ضروری هستند، تا جایی که پزشکان توصیه می کنند باید در هفته یک یا دوبار ماهی مصرف کنیم.

ماهی دشمن حمله قلبی و سکته است

شایع ترین علت های مرگ زودرس در دنیا، حمله قلبی و سکته مغزی هستند. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، هرساله ۱۷.۹ میلیون نفر بر اثر بیماری های قلبی فوت می کنند. نگران نباشید! چون ماهی، بهترین گزینه برای پیشگیری از بیماری های قلبی است.

مطالعات نشان می دهند که افرادی که ماهی مصرف می کنند، کمتر دچار سکته های مغزی، بیماری های قلبی و مرگ ناشی از آنها می شوند. در آمریکا، پس از مطالعه روی ۴۰ هزار نفر از مردان، به این نتیجه رسید که کسانی که مرتب، هفته ای یکبار یا بیشتر ماهی مصرف می کنند ۱۵ درصد کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند.

پس با خوردن ماهی های چرب، سلامت قلبتون رو با اسیدهای چرب امگا ۳ تضمین کنید.

بدن شما برای رشد، به ماهی نیاز دارد

شاید عجیب باشد ولی درصورت کمبود امگا ۳، بدن شما دچار تحریک و خشکی پوست، افسردگی، خشکی چشم، درد مفاصل و ریزش مو و مهم تر، بیماری های قلبی می شود. به همین دلیل، اسید های چرب امگا ۳ موجود در ماهی، برای رشد و نمو بدن ما ضروری هستند.

نوعی اسید به اسم اسید دوکوزاهگزائنوئیک (DHA) که در چشم و سلول های مغزی جمع می شود بسیار حیاتی است. به همین دلیل استفاده به میزان کافی از اسید های چرب امگا ۳ به مادران شیرده و باردار توصیه می شود اما باید در این مورد احتیاط کنند. چرا که بعضی از ماهی ها، به خاطر مقدار جیوه زیادی که در خود دارند مشکلات رشد مغزی بوجود می آورند.

ماهی می تواند زوال عقل در زمان پیری را کاهش دهد

وقتی پیر می شویم، فرسوده شدن مغز امری طبیعی است که رابطه مستقیمی با سن دارد. اما به مرور بیماری های جدی تری وارد می شوند که باعث بیماری آلزایمر هستند.

مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که کسانی که ماهی مصرف می کنند، زوال عقل کمتری را تجربه می کنند. این موضوع با ماده خاکستری مغز احتمالا مرتبط است. ماده خاکستری، بافت عملکریِ مهم مغز است که اطلاعات رو درک می کند، خاطرات را ذخیره، احساسات را کنترل و ما را تبدیل به انسانی که هستیم، می کند.

ماهی، بهبود دهنده کیفیت خواب

ما انسان ها به طور میانگین به ۷-۹ ساعت خواب در روز نیاز داریم. اما گاهی وقت ها، این نیاز مهم ما رفع نمی شود. به هر چیزی که باعث شود که بر روی خوابیدن ما موثر باشد و آن را برهم بزند، چه استرس بیش از حد باشد، چه برنامه فشرده را اختلال خواب می نامیم.

دلایل مختلفی برای این اختلال وجود دارند اما برخی از محققان بر این باورند که کمبود ویتامین D، روی کیفیت خواب موثر است. ویتامین D به صورت غیرمستقیم روی کیفیت خواب ما موثر است و باعث کمتر شدن زمان خواب ما نیز می شود.

حلاصه اینکه شواهد اولیه نشان می دهد که خوردن ماهی مخصوصا ماهی های چرب، بهبود خواب را به ارمغان می آورد.

بهترین منبع ویتامین D : ماهی

کمبود ویتامین D یکی دیگر از مشکلات مردم دنیاست. در کشورهای توسعه یافته نادرتر است اما درهمین کشور ها از هر ۲۰ نفر، بیشتر از ۱ نفر دچار کمبود این ویتامین است. این رقم در ایران حدود ۸۰ درصد جمعیت براورد شده است.

ماهی ها و فراورده های آن، منابع سرشار این ویتامین هستند. بیشترین ویتامین D در بین ماهیان، برای سالمون و شاه ماهی است. این ویتامین را در روغن های ماهی هم می توان پیدا کرد. مثلا روغن کبد ماهی به قدری ویتامین D دارد که یک قاشق غذاخوری از آن، بیش از ۲۰۰ درصد نیاز کل بدن را تامین می کند.

ماهی نقش مهمی در درمان افسردگی ایفا می کند

غم، کاهش انرژی و بی انگیزه شدن در رابطه با زندگی، از علائم افسردگی است. همانطور که کمی پیش تر، اشاره شد به دلیل کمبود اسیدهای چرب امگا ۳، ما ممکن است دچار افسردگی شویم.

مطالعات حاکی از آن است که استفاده از ماهی ها و دریافت این نوع اسید خوراکی، از بعضی اختلالات روانی جلوگیری، تاثیر داروهای ضدافسردگی را هم زیاد می کند و شادی آور است. در نهایت باعث افزایش کیفیت زندگی فرد می شود.

استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳، برای بهبود یا پیشگیری از افسردگی بسیار مقید هستند و توصیه می شوند.

 

بهترین ماهی برای خوردن کدام است؟!

این سوال جواب دقیقی ندارد چون بسته به رژیم غذایی، عادات غذایی و سلیقه هر فرد متفاوت است. مثلا ماهی تن، ماهی کم کالری است اما باید افراد، مخصوصا خانم های باردار به آن به خاطر وجود جیوه موجود درماهی، دقت کنند. اما تمامی ماهی برای بدن خواص خودشان را دارند اما ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی غزل آلای رنگین کمان از بهترین ماهی ها برای خوردن هستند. اگر دنبال ماهی بسیار مقوی هستید ، می توانید ساردین را هم امتحان کنید. بوی تندی دارد ولی خواص ماهی ساردین بسیار بیشتر از چیزی است که فکرش را می کنید!

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *